• header
DRIVEN
BY
RIDERS
SNK \ Recenze vybavení \ Zobrazení

TEST OZONE CATALYST 14

OZONE CATALYST 14 – První na vodě aneb UNIVERZÁL pro nováčky i pokročilé.

 

Historka na úvod :

 

Léta Páně1996 ( to je minulý století !!! J) jsme se s bráchou rozhodli posunout se z RC modelařiny do vzduchu. Při testovaní prvních padákových kluzáků ( pro paragliding ) jsme již v té době jezdili po letišti v „buggyně“ ( tříkolka s řiditelným předním kolem ) a tahali se malým padákem ( kterému se mimochodem v té době ještě neříkalo KITE, ale opravdu padák ). Dokonce jsme byli svědky, jak majitel jedné paraglidové firmy ( říkejme mu třeba Franta J ) vymýšlí, jak to sakra udělat, aby ten padák po dopadu na  vodní hladinu, byl schopen dalšího startu. V té době ještě nafukovací kajty neexistovali a tak jsme na pokyn Franty do každé druhé komory vkládali nafouknutý prezervativ – geniální  ne ? J Fungovalo to, ale jak je vidět, vývoj šel dál …( alespoň  v kitech teda … J )

 

Osud tomu chtěl, že jsme se od té doby věnovali hlavně létání ( všeho druhu ), surfaření  a jachtaření a kitesurfing jsme sledovali jen z povzdálí. Až do zimy letošního roku ( 2010 ), kdy brácha zakoupil komoráka OZONE …. a začal se tahat po letišti na lyžích.

 

Na jaře jsme již měli NAFUKOVACÍ kity a jedním z nich byl i  OZONE  Catalyst 14.

 

Po nutném seznámení se s drakem na louce v menším větru, osahání si  jeho reakcí a nacvičení nouzových situací došlo k prvnímu „ křestu ohněm“ respektive vodou J a to - pro tyto účely  ideálním spotu  - Wiek na něměckém ostrově Rujána.

 

Catalyst 14 je vyjímečný drak  ! - a to hned v několika rovinách :

 

Příprava draka

 

Již při přípravě draka je majitel odměněn ! Cat 14tka je totiž tří „bánový“ a tak se nemusíte sklánět při zacvakávání pojistek 5x, ale jen 3x J. Tuto vlastnost oceníte spíše na konci kite session, kdy jdete unaveni z vody a pojistky odjišťujete J. Zní to humorně, ale je to velmi  praktická věc ! „Tří banovost“ má za následek ještě další 2 pozitivní vlastnosti : drak je rychleji nafouknutý ( méně vzduchu ) a je celkove lehčí, což znamená, že se „unese“

 i za slabšího větru. ( to se hodí při snowkitingu, kdy jako prní startují komoráky a Catalyst je určitě adeptem na první nafukovačku ve vzduchu J )

 

Navíc s drakem jste první na vodě, nejen kvůli jeho snadné přípravě, ale i díky skutečnosti ze pokud pomineme speciály typu komoráků 18m2  a více ( za 2 až 3 násobnou cenu  ) nebo OZONE ZEPHYR 17 m2 – jste to právě Vy, kdo jste na vodě první !  ( Dá se jezdit  naprosto v pohodě od 6-7m/s ! )

 

Start

 

Po připnutí se do draka, napnutí a kontrole lajn, následuje start na kraji okna, který je opravdu tak snadný, jak jen může být ! Cat  - po mírném přitažení horní lajny  - stoupá ladně bez rázů do trapézu, plně pod kontrolou barem ( pokud je vůbec nějaká potřeba ).  Catalyst 14 má v tomto ohledu jestě jednu výhodu : na rozdíl od většiny „žiletek“ ( at už C kajtů nebo hybridů ) ma Cat 14 výrazně nižší štíhlost, a tak se kolegovi, který Vám ho pomáhá startovat, VÝBORNĚ drží i přes to, že má 14 čtverečních metrů !

  

Příprava ve vodě

 

Catalyst 14 naprosto neskutečně drží nad hlavou ! ( a to jak v 6 m/s, tak v 15 m/s ! tzn. i depowerovaný ( o tom dále )  ) bez tendence nepříjemně táhnout nebo naopak „klapat“. Opravdu stačí jen minimální směrové  korekce barem. Pro nasazení prkna ( což je pro začátečníky šílenej vopruz J ) máte nekonečně času a nebudete zmítáni ze strany na stranu.

 

Rozjezd

 

I přes to, že jde o STABILNÍHO draka, po poslání draka z 11 hodiny  na 5tou  ( při startu ), získáte  naprosto PŘIROZENÝ rozběh a tah, který je PROPORCIONÁLNĚ řiditelný barem.

Pro zkušené ridery bude patrně jeho pohyb ve vzduchu „MÍRNĚ BALONOVATÝ“, což je daň za jeho stabilitu, ale pro začátečníky a mírně pokročilé je to neocenitelná ( pozitivní ) vlastnost.

 

Jízda

 

Jízda s Catalystem je radost ! ( tohle není reklamní klišé,  ale  SKUTEČNOST  ). Tah je stabilní ( robustní ) a STOUPAVOST ( a teď tu použiji jediné možné slovo, které použít jde ) je  ÚÚÚŽASNÁÁ !!! ( V podstatě kdykoli se dá kdokoli přestoupat – budete-li chtít ! )

Na poryvy nereaguje NIJAK PŘEKOTNĚ ( na rozdíl od např. OZONE  C4, který „to bere co to jde a kde to jde“ J  ) naopak : díky robustnímu tahu případné větrné díry „proplouvá“ jen s mírným povolením tahu a „chytá“ se podobně „měkce“. Při ustálené jízdě stačí drzět bar jednou rukou ( tzv. „na váhu ruky“ ) a drak si sám „bere“ nebo „dává“.

Jestě poznámka k výše zmíněnému depoweru : Catalyst 14 má VYNIKAJÍCÍ depower a to jak z pohledu ovládání ( dá se ovládat pohodlně i běhěm jízdy ! ), tak z pohledu účinnosti ! Jen pro ilustraci : vážíme řádově kolem 90 kg živé váhy ( po oblečení se do neoprenu, vesty, přilby, trapezu a skočením do bazénu a zvážení se, brácha zjistil nárůst váhy až na 110 kg !!! a to je skutečná váha, kterou musí board a kite uvést …! ) v podmínkách od 6 m/s do 12 m/s jsem depower vůbec nepoužil ! Po „přifouknutí“ někam mezi 12-15 m/s jsem použil 3,5 cm depoweru ( z asi 20 cm MOŽNÝCH !!! ) a z Catalysta 14 ( !!! ) m2  se i v těchto podmínkách stal „beránek“.

Plný depower jsem použil spíše jen ze zvědavosti, když jsem chtěl vyzkoušet „procházet se vodou“ proti větru a nebo při přistání ( ale není to potřeba ).

 

Start draka z vody

 

Je to težký téma, protože Catalyst je tak stabilní, že pokud máte alespoň minimální intuici pro ovládání draka nad hlavou, tak je opravdu těžké,  dostat se do situace, kdy start z vody budete potřebovat ! J. Pro ověření tohoto chování jsem musel Cata několikrát ZÁMĚRNĚ                 „vodpálit“ J. Po „vodpálení“ si Cat pokorně lehne na vodu a Vy si jen pohodlně přitáhnete bar za  lajnu ( po „vodstřelení“ -  jedna A-šnůra .  Asi v polovině délky šňůr je kulička, o kterou se bar zarazí).

Při znovuupínání se, musíte být rychlí, protože Catalyst OKAMŽITĚ SÁM jede na kraj okna a SÁM startuje J. Starty z vody jsou opravdovou lahůdkou ! ( pokud je vítr slabší, stačí jen lehce zatáhnout za „horní“ šňůru a tím mu „pomoci“.)

  

Skoky

 

Pro skoky platí to co pro jízdu : POHODA A POCIT BEZPEČÍ ( sucha diky Bohu ne ! J). Pro akrobatické skákání budou patrně vhodnější ostré speciály, ale to, si myslím, ani ambicí Catalysta 14 nebylo…

 

 

Závěr

 

Catalyst 14 nás  nadchnul ! – jak říká velikán Jára Cimrman :  KAŽDÉ ( další) ZBYTEČNÉ SLOVO – JE ZBYTEČNÉ ! J

 

Ywosh Oneteen 11

Yenyk Twoteen 12

 

 

 

Vložil: admin1, 14.10.2010

Pete
18.03.2012, 11:04:50

S catalystem byla spokojenost, do Ceskych poryvu podle mne jeden z nejlepsich draku, dan za jeho stabilitu jsou pomalejsi kiteloopy. Velky depower, neni problem postavit drak az do 13m/s. Konstrukcne je take vyborny, protahl jsem ho parkrat krovim, jsou i dobre kryte svy. Jedine co mi upadlo byla hlavicka spuntu ventilku.

Odpovědět
Filip
19.03.2012, 07:50:57

Od listopadu 2011 Ozone dodava zcela nove cervene ventilky, takze zadny problem uz nehrozi. Pokud ho budes chtit obdrzet zdarma, tak mi napis na email a poslu ti ventilek postou.   

Odpovědět
Pete
19.11.2010, 21:49:25

Vyborny drak pro zacatecniky jako jsem ja, dela presne to co by clovek cekal, extremne stabilni a i v Ceskych poryvech bylo mozne bezproblemu nastoupat.

Na vode se s nim da jezdit od 6m/s, vaha 80kg.

Odpovědět

Nový komentář:

* Jméno:
* E-mail:
www:

Text příspěvku:

Komentáře
Fórum
Bazar - nové

Kontakt | Zpracování osobních údajů | FAQ | Návod na vložení článku

mystic kiteboardingmystic kiteboarding facebookozonekites czech facebook pageozonekites international facebook pagemystic kiteboardingmystic kiteboarding facebookozonekites czech facebook pageozonekites international facebook page

design & code puradesign.cz