• header
  • header
  • header
DRIVEN
BY
RIDERS
SNK \ Recenze vybavení \ Zobrazení

SUMMITV4 poprvé v ČR aneb s otevřenou komorou navodě

 

Čtvrtek 17.11.2016 – 27 let po „revoluci“ dorazily do ČR první exempláře nejvyššího modelu otevřených komor firmy OZONE, a to SUMMIT – V4. Když nic jiného, tak jsme si tenkrát alespoň „vyzvonili“ jeden den volna připadající právě na dnešek. Tedy ideální čas na test nové lahůdky od OZONU.
 

Test proběhl na Lipně (v celkem hardcore podmínkách) a to na VODĚ! A to i přes to, že jde primárně o snow-kitového draka. Prověřili jsme největší velikost Summita-V4 tedy velikost 15m2 a to v petrolejově modré barvě (Navy Blue). Vyrábí se také Light Blue verze, ovšem tato barva je dostupná jen ve verzi UL tedy UltraLight (odlehčený materiál). Ke specifikům draků z odlehčené látky se vrátíme někdy samostatným článkem: podobně jako v paraglidingu, mají UL draky svá specifika (výhody i nevýhody). Osobně upřednostňuju standard (tedy nikoli UL) verze, ale o tom jindy…

Zpět tedy k Summitu V4 – standard verze. Připomeňme jen, že současná výrobní řada otevřených komor OZONU je tato: IGNITION, ACCESS-V7, FRENZY-V10, SUMMIT-V4. Našim posledním testem otevřené komory byl model FRENZY - V10 - 2015, do něhož OZONE implementoval 3 zásadní novinky a to: reflexní profil, plastové výztuhy náběžné části profilových žeber, a „harmonika“ safety systém.

Detaily viz. prosím zde: http://www.snowkiting.cz/Clanky/recenze-vybaveni/v/OZONE-FRENZY-2015-v-CR

 

Zaměřím se hlavně na rozdíly proti Frenzy-V10. Summit-V4 má také reflexní profil a má také „harmonika“ safety systém na páté lajně. Summit má i plastová žebra v náběžné hraně, ale tady je v porovnání s Frenzy několik zásadních rozdílů, o kterých se na ofiko stránkách OZONU nedočteme:

-        Frenzy má celou náběžnou hranu otevřenou. Nemá tedy (až na uši) žádné „uzavřené“ komory a ani žádnou síťku v žádném z nasávacích otvorů. Summit V4 má část náběžné hrany uzavřenou úplně, a zbylá část nasávacích otvorů je překryta poměrně jemnou síťkou tak, jak jsme byly zvyklí z předchozích modelů Summit.

-        Frenzy má plastové výztuhy prakticky v každém žebru, Summit V4 má plastových výztuh poskrovnu, v reálu jen na několika žebrech v segmentech, kde je nasávací otvor překryt síťkou.

-        Nejzajímavější však je, že Frenzy má plastové výztuhy kolem dokola celé náběžné hrany (tedy výztuha začíná na horním potahu, ohýbá se přes náběžnou část žebra a končí na spodním potahu s roznosem síly do „A-čkové“ řady vývazu galerie. Summit má platové výztuhy jen na (překvapivě !) spodní  (!) části žeber.

-        Summit má tenčí profil než Frenzy a zároveň vyšší Aspect Ratio (AR) tak, jak se na „vyšší“ model sluší a patří. Rozdíl není nijak extrémní, ovšem znatelný je.

Konstrukce náběžné hrany (tedy z hlediska aerodynamiky nejdůležitější části profilu) je tedy u modelu Summit poměrně zajímavou kombinací

-        plastových „polo-výztuh“

-        uzavřených komor

-        „polo-uzavřených“ komor (síťka)

Letový projev Summita-V4 je velmi podobný projevu Frenzy, samozřejmě nový Summit je posunut zase o něco výše, pokud jde o výkon a agresivitu. V normálních podmínkách jsou si oba draky velmi podobné. Křivka nárůstu agresivity a výkonu při zesilujícím větru je u Summita-V4 pochopitelně výrazně strmější. Subjektivně bych řekl, že Frenzy je hlavně díky „vybetonované“ náběžné hraně stabilnější v poryvech. Summit má naopak lepší akceleraci a celkově bude asi i rychlejší.

 

V porovnání s uzavřenými komorami, mají obě zmíněné otevřené komory jiné (užší) větrné okno a jiný průběh síly v okně. Otevřené komory táhnou méně na krajích okna (a to i na 12té hodině) a více „v okně“ (nemyslím tím více něž uzavřené komory, ale více než na kraji okna).  Uzavřené komory mají širší okno a táhnou i na jeho krajích (a také na 12té hodině) poměrně dost.

Síla tahu jak u Frenzy, tak u Summita výrazně narůstá v kite-loopu. Pro oba draky jsou kite-loopy zábavné a bezproblémové. Pokud jde o točivost, tak nedokážu říct co točí lépe. Frenzy je o něco více „krabicoidní“ tedy by se dalo očekávat, že bude točit hůře něž Summit, Frenzy má však nižší AR a tedy při stejné ploše má menší rozpětí, tedy menší poloměr otáčení. Proto zde uvedu, že oba draky točí příjemně a přiměřeně, opravdu těžko říct, který líp.

Vzhledem ke konstrukci náběžné hrany mi přijde, že Frenzy lépe startuje (hlavně ve slabém větru). Jezdili jsme dnes Summita i v dešti a síťka je tak jemná, že se na ní při staru v dešti dělají blanky (bublinky) a někdy se tím jakoby trochu „přicpe“, což může stěžovat nafouknutí při startu ve slabém větru. Ale otevřené komory nejsou z principu konstrukce určené do deště ani do limitně slabých LW podmínek, tam dominují UKáčka (nee Ukrajinci, ale uzavřené komory). Pokud fouká „normálně“ startují jak Frenzy tak Summit absolutně bez problémů.

Na testování skoků ani depoweru/trimu dnes nebyly podmínky, a tak se už těšíme na sníh na další testy.

Na Lipně jsme dnes otestovali také jednu naprosto unikátní specialitu a horkou novinku:

Ywosh MonoWing HydroFoil – First in the World.

 

 

Když brácha v roce 2012 přivezl do ČR úplně první HF, bylo nám jasné, že je to nová specifická odnož kiteboardingu. Byla to naprostá technická novinka, která přenáší zkušenosti z aerodynamiky pod vodu, tedy do hydrodynamiky. A protože se celý život pohybujeme v letectví, nedalo nám to a začali jsme přemýšlet, jak to ještě více vytunit a přijít s něčím unikátním, na což ve finále přišel brácha (Ywosh11). Od té doby jsme v přísném utajení vyvíjeli něco, co místo „letadélka“ dole pod boardem, má něco jako „rogalo“. Prostě vzduchem létají letadla, která mají křídla pro let a ke stabilizaci mají vejškovku a směrovku - tyto stroje se řídí většinou aerodynamicky.  Ale vzduchem lítají taky samokřídla, která žádnou vejškovku ani směrovku nemají, a ty se řídí převážně těžištěm.  Jejich stabilita je řešena aerodynamickým překroucením profilu podél rozpětí. Proč by to tedy nemělo fungovat pod vodou? … Cesta od myšlenky k finální realizaci, ale není tak jednoduchá, najít totiž správné aerodynamické překroucení samokřídla není úplně sranda, a vzhledem k tomu, že voda je 800x hustší než vzduch, tak najít správné hydrodynamické překroucení HF monokřídla je ještě těžší… dnes proběhl po dlouhém vývoji a testování „prove of concept“… prostě, to funguje!….zatím jsme to absolutně nikde jinde neviděli ani na papíře, natož aby na tom někdo už jel…

 

 

Na příští letní sezonu připravujeme navíc další „bombonek“. Snad tady už můžu prozradit, že ten „bombonek“ bude mít stejný název jako bájná indiánská říše plná zlata... Stay Tunned! Sledujte snowkiting.cz a vpravo nahoře v lupičce vyhledávejte: Ywosh  a/nebo  Yenyk. (není nad to si udělat sám sobě reklamu, no ne ? Hahaha).

Pokud jste dočetli až sem, tak díky moc ! A jako vždy:

GWF - Good Wind Fšem!

Ywosh & Yenyk.

 

 

Poděkování za dnešní pojezd také Lukášovi a Kačce.

 

PS.
Kdyz me YENYK pozadal abych vlozil foto recenzi na web a dostal jsem do ruky fotky, zjistil jsem ze cely tohle testovani je jeden VELKEJ FAKE.
PODVOD.
Z fotek je videt ze Lipno bylo dokresleny ve fotoshopu, kluci to nemysleli spatne. Proste chteli aby ta recenze vypadala hezky a tak si museli pomoct digitalne.
Po odkryti vrstev Lipna je videt jak ve skutecnosti vcerejsi den probihal:
 

 

 

Vložil: stejnaci.eu, 18.11.2016

swoop (profil)
22.11.2016, 03:51:31

Nooo, pridaj tomu mono-kridlu winglets a bude to presne co som si predstavoval. Z tej spicky by som mal strach, ale inak to vypada slubne. O mono-kridle prebehla nedavno debata http://www.kiteforum.com/viewtopic.php?f=196&t=2393935. Tam sa nejedna o jedinecny dizajn ale len o odstranenie vyskovky a vacsiny trupu. Video: https://www.youtube.com/watch?v=75S8hms4eDA&feature=youtu.be

 

Odpovědět
Ywosh
22.11.2016, 08:39:04

Ahoj Boris. Ja uz na tom makam hodne dlouho !!! Ulomit vocas ( VOP ) neni to samy jako udelat komplet cely "pravy" samokridlo. Ulomenim vocasu sice zustane  vztlak, ale stablita jde total do prdele...Samokřídlo funguje jinak ( LIP ! ) nez to co delaj oni !!! (= pouziti beznyho kridla ). Samokridlo vypada o dost jinak ( profilove ) a funguje jinak ( aerodynamicky ). Ono neco VYVIJET je trochu jina liga nez si koupit hotovej produkt ( data, CNC, frezovani, testovani, trimovaní... ).  Myslim ze mam  opravdu prvni na svete... za nejakej cas to ale bude bezny. Je to vyvoj, prace i zabava . Chce to ale cas a prachy noo...:-(. Ani jedno moc nemam :-))

Odpovědět
swoop (profil)
22.11.2016, 19:47:43

Caff Ywosh. Jasne ze tvoje kridlo je original a prve o ktorom viem dizajnovane specificky ako mono-wing foil. Nie som na aerodynamiku odbornik takze vplyv zalomenia koncov krilda mi nie je uplne jasny. Spominam si ze nieco podobne mali na RC modeloch vetronov (mono-kridlo) kolici ktorych som casto videl tu na Gliderport Torrey Pines https://www.flytorrey.com/model-rc/, tak ma napadlo ze by to mohlo fungovat aj na HF. Skor ako zlepsit vykonnost kridla, myslel som na zlepsenie smerovej stability. Ale to ani nebude treba. Inak ma mono HF zaujima, viac pre zabavu nez nieco ine, takze dufam ze to dotiahnes do konca. Potom mozes z neho urobit formu a narobit carbonove kopie. :-)  Kolko to vlatne vazi?

PS. v aerospace R&D robim skoro cely zivot, takze si viem celkom dobre predstavit co taketo hobby obnasa. Prajem vela zdaru. Pridem v lete cheknut

Odpovědět
Ywosh
23.11.2016, 08:15:15

Ahoj Boris. Nevedel jsem, ze delas v aerospace ! To musí bejt moc zajímavá práce - gratuluju. Samozrejme, že vysledkem budou carbonovy kridla z formy, ale stejne jako se u "normnalnich" set-upu se  ladi profil a uhel kridla versus  VOP... tak tady se ladi AUTOSTABILNI profil ( uhel negativu atd. ) a poloha teziste vztlaku. Winglety maji trochu jinou funkci. Proto je prototyp z hliniku, aby to šlo "štelovat". Ale jak řikam, neni to sranda, ale FUNGUJE TO. Tohle samozřejmě váží trochu víc nez klasický letadylko, ale vysledek bude LEHCI nez standard - jednoznacne !!! Tak at Ti fučí a drž mi palce :-) ciaooo.

Odpovědět
swoop (profil)
23.11.2016, 18:38:44

Iwoshi este otazka: na fotke tusim vidim ze tam mate aj Zeeko Black&White. Ako to jazdi v porovnani s alpinou xlp?

Odpovědět
Čikas
20.11.2016, 16:44:54

Taky mě připadalo že Summit bude lepší na lyže proto jsem si ho poříditl v 15 m:) ale model 2014 vyzkoušeno na Mušovu-vodě jezdí parádně. Jinak Frenzy mě přišla proti Summitu rozdílná hlavně v kitelopu, zarvala a pak vyvadla.Summit má kitelop uplně pynulý bez výpadku a víc se podobá uk. Jedině co ještě dotuním je lehké zavírání uší ve slabém větru a bude to ok.

Odpovědět
pepikorliklocal
19.11.2016, 18:15:36

poslední zřejmě třídní fotka 

Odpovědět
petr
19.11.2016, 19:16:21

JJ kluci ivoshove rikali ze meli na matfyzu pekny spoluzacky , vlastne tam to takhle vypada normalne.. Proto je to tezky dostudovat

Odpovědět
stejnaci.eu (profil)
18.11.2016, 15:38:24

nejrychlehjsi a podle me nejprvnejsi (nebo jak se to rekne ) recenze na tohohle draka.

Jeste nestihlo zaschnout razitko z celnice a vy uz to namacite ve vode. 

Kazdopadne super akce a cas mezi vyzvednutim draka testem a recenzi svetovej rekord ;-)

 

diky moc dobry postrehy, 

Ja nerad jezdim UKacka ale mozna jednou prijde cas..

Zatim na Frenzy jsem nedal dopustit letos jsem do Sumita sel tak uvidime jestli se nevratim

Odpovědět
Yenyk
18.11.2016, 20:46:48
Jsou to snowkajtovy draky, tak je musime porovnat kus proti kusu na snehu. Typuju ze summit bude lepsi na lyze a frenzy na snb.Odpovědět
Jirka
06.12.2016, 21:37:32

Na recenze nových modelů jsem vždy velmi zvedav - hodne mi to pomáhá pred nakupem když nevim co čekat ....

Odpovědět
Yenyk
18.11.2016, 11:55:48
Jeste mi v textu vyoadlo, ze vyhoda sitky v nabezne hrane je, ze se tam nedostanou hroudy snehu. Ale to kazd vi Odpovědět

Odpověď na komentář:

pepikorliklocal
19.11.2016, 18:15:36

poslední zřejmě třídní fotka 

* Jméno:
* E-mail:
www:

Text příspěvku:

Kontakt | FAQ | Návod na vložení článku

Mystic CzechOzone Kites

design & code puradesign.cz