• header
  • header
  • header
DRIVEN
BY
RIDERS
SNK \ Recenze vybavení \ Zobrazení

OZONE FRENZY 2015 v ČR

OZONE FRENZY 2015 – OTEVŘENÁ KOMORA S PLASTOVÝMY VÝZTUHAMI NÁBĚZNÉ HRANY poprvé v ČR.

Ve středu oficiálně dorazily do ČR první komerční kusy nové generace primárně snowkitového draka FRENZY model 2015. Prověřili jsme jeho největší velikost a to 14M2 ve standardní verzi v tmavě modré barvě. Vyrábí se ještě verze UL (Ultra-Light), která má lehčí látku potahu a tenčí vývaz galerie vrchlíku a je standardně světle modrá.

 Ozone hovoří o největší změně v designu tohoto draka za posledních 10 let. V čem je tedy tento model letos tak revoluční?  Jak se dalo očekávat, do kitingu se přenášejí technologie a technické vychytávky z oboru, ve kterém OZONE celosvětově několik posledních let dominuje, a tím je paragliding. Tak hezky popořádku (od nejzásadnějších změn)

Plastové výztuhy

Nevýznamnější novinkou je fakt, že Ozone  přenesl ze svých super-výkonných PG křídel (Mantra, Enzo) do kitingu technologii plastových výztuh náběžné části žeber. Prvním kajtem s plastovými výztuhami v žebrech bylo CHRONO, ale Chrono je UZAVŘENÁ KOMORA, která není ze své podstaty úplně vhodná pro vysokohorský snowkiting – CHRONO je primárně vysokovýkonný LowWind Race kite na vodu.  Logickým pokračovatelem ve štafetě plastových výztuh se tedy stala OTEVŘENÁ zimní komora FRENZY. Ozone tak opouští  v tomto modelu koncept polouzavřené/polootevřené komory a vrací se k osvědčenému konceptu OTEVRENÉ komory, a stabilitu, tvar, výkon a robustnost vrchlíku neřeší postupným uzavíráním nábežky (tak jako například u modelu Summit), ale plastovými výztuhami. Drak si tedy ponechává všechny výhody otevřené komory (snadné nafouknutí i vyfouknutí, jednoduchost konstrukce, snadné balení a účinný safety-depower) a zároveň pomocí plastových výztuh eliminuje hlavní obecné nedostatky konceptu otevřené komory (nestabilita v poryvech, invertování náběžné hrany při nízkých úhlech náběhu…). Princip plastových výztuh a jejich funkce byl rozebrán podrobně v předchozích článcích u modelu CHRONO.  Vše, co o nich bylo napsáno ve spojitosti s Chronem platí i PRO FRENZY - důsledky výztuh: odolnost draka v poryvech a stabilita celkově, aerodynamická čistota nejzásadnější části profilu a tedy vysoký výkon při dané ploše, robustnost vrchlíku, roznos sil do galerie vývazu, optimální tlakování vrchlíku, příjemný start a restart.

Profil

Druhou změnou je nový profil vrchlíku FRENZY 2015. V současné době se jak v paraglidingu, tak v kitech, prosazují auto-stabilní profily (nazývané také reflexní). Tedy profily s mírně konvexní odtokovou – tedy profily typické pro samo-křídla. Tyto profily jsou obecně velmi rychlé a také stabilní, protože se zvyšující se rychlostí nezvyšují jen vztlak, ale také klopivý moment, který nahrazuje u samokřídla vztlak výškovky klasické koncepce nosných ploch, a přispívá tak ke stabilitě draka, zejména při vyšších rychlostech obtékání. Navíc FRENZY má v modelu 2015 při velikosti 14M2 26 komor, proti dosavadním 22, což také přispívá ke kompaktnosti a dokonalosti tvaru profilu nosné plochy, tedy k jednomu z nejzásadnějších aerodynamických faktorů.

Vstupní otvory

Za třetí nasávací otvory náběžky. Otvory U FRENZY jsou velmi podobné nižšímu PG B-čku BUZZ, tedy sportovně-rekreačnímu paraglidu z produkce OZONU. (vyšší B-čka tzn. RUSH a vyšší modely mají již nasávání typu Shark-nose). To byla odbočka do PG, pro nás - kajtery stačí uvézt, že byl optimalizován tvar nasávacích (plnících) otvorů FENZYNY a upustilo se od jakýchkoli sítek (známých především z modelu SUMMIT) a částečného uzavírání náběžky mezi žebry.

Půdorys, Tvar, AR ratio

Za čtvrté Štíhlost vrchlíku draka, respektive u FRENZY neštíhlost.  Matematicky je to poměr druhé mocniny rozpětí a plochy draka/křídla pro eliptická křídla, pro křídlo s konstantní hloubkou profilu se vzorec po vykrácení parametrem rozpětí zjednodušuje na poměr rozpětí a hloubky profilu (což je pro smrtelníka již snadněji představitelná veličina). Vysoké AR = vysokovýkonný štíhlý „banán“ a opačně. FRENZY je (v porovnání například s CHRONEM) drak s relativně nízkým AR. Tedy jakási „macatější matrace“. Je to dáno tím, že určení FRENZY je jiné než určení CHRONA. FRENZY má díky novému profilu a výztuhám výkonu dostatek, i když samozřejmě výkonu Chrona nedosahuje. Zato je vrchlík FRENZY v každém okamžiku perfektně tlakován (vyšší profil a vyšší hloubka profilu, minimum překážek uvnitř draka) v důsledku čehož uši FRENZY nekolabují ani při ostrých zatáčkách ani při kajt-loopech. FRENZY má při ploše 14 M2 relativně malé rozpětí  ( v porovnání například s rozpětím velmi štíhlého Chrona v podobné velikosti) a je tedy velmi obratny drak  do zatáček a příjemný při kite-loopech při zdolávání svahu. Tolik několik zásadních bodů k aerodynamice vrchlíku FRENZY  2015.

Safety systém - Harmonika

Čtvrtou změnou je kompletně přepracovaný safety systém (nikoli na baru, ale u vrchlíku, respektive přímo v něm). FRENZY 2015 má  5-tou šnůru,  která se těsně pod vrchlíkem rozdvojuje, přes kovové kroužky vstupuje dovnitř do draka a končí v „uších“. Tomuto safety systému říkáme pracovně HARMONIKA. Po odstřelu draka z chicken-loopu  zůstane drak ve velmi  mírném tahu na páté šnůře, a zároveň se sám smrskne „do harmoniky“ - právě díky tahu od uší do středu přes tuto patou rozdvojenou šnůru - a kompletně se de-poweruje. Průběh odstřelu je příjemný a spolehlivý,  uši se stáhnou k prostřednímu nejhlubšímu žebru, část náběžné hrany přesně uprostřed rozpětí zůstane otevřená (také díky plastovým výztuhám) a připravená k dalšímu restartu. Drak vyklesá k zemi a většinou přistane „na zádech“, a velmi pohodlně jde pak zase restartovat „z kobry“.

Šňůry

Pátá šňůra je uchycena ve stejném bodě na chicken-loopu jako nosné lajny a při kite-loopech se se kolem nosných lajn otáčí. Pokud rider tedy jednou FRENZYNU správně naváže, nebude problém protočením chicken-loop systému lajny kdykoli dostat do původní pozice (roztwistování). FRENZY 2015 má klasické 25 m lajny, 2 nosné a 2 řídící lajny plus 5tou šňůru pro ovládání „Harmoniky“.  FRENZY 2015 používá tedy naprosto standardní  OZONE sadu 25m lajn (což je výhodné pro případnou rychlou výměnu poškozené lajny)

Vize 1

Harmonika safety systém: Dalším vývojem tohoto systému může v budoucnu dojít snad i k tomu, že bude možné plochu a tvar draka měnit i během jízdy. Což by v podstatě znamenalo měnitelnou geometrii křídla za letu ovládanou riderem, což by bylo opravdu revoluční a užitečné… na vrcholu většinou fouká o poznání více než v údolí a tímto systémem by šlo (jachtařskou terminologií) v podstatě draka „zrefovat“ on-line…. uvidíme…

Vize2:

Stabilita a výkon uzavřené komory se tímto modelem dostává na kvalitativně novou úroveň, je možné, že v budoucnu nebude voda jen doménou foukaček a uzavřených komor, ale že otevřené komory se stanou plnohodnotnou alternativou k výše uvedeným koncepcím i na vodě… uvidíme…

Závěr, Sumarizace, Charakteristiky FRENZY 2015 v bodech:

  • Otevřená komora s auto-stabilním profilem a s plastovými výztuhami náběžky se všemi pozitivními důsledky z této koncepce plynoucími:
  • Drak „žere“ poryvy podobně jako foukačka, náběžná hrana neinvertuje ani při vysokých rychlostech ani  při kritických (nízkých) úhlech náběhu
  • Nízké AR ratio, drak je živý do otoček a bezproblémově kite-loopuje na malém poloměru, vrchlík nestalluje ani při velmi nízkých rychlostech ani při kritických (vysokých) úhlech náběhu.
  • Snadný start a restart
  • Startuje i letí „v nesmyslu“ (lehoučký výkonný vrchlík)
  • Při ploše 14M2 velmi vysoký výkon, pro snowkiting bohatě dostačující i ve slabších podmínkách
  • Výborné tlakováni vrchlíku, stabilní jízdní projev, drak nekolabuje v žádném řežimu.
  • Menší štíhlost, robustní letový projev, snadné kite-loopy při jízdě po větru a rychlé směrování draka do správného směru při skocích.
  • Výborný depower, trim, a absolutně nový „harmonika“ safety system
  • Všestranný, universální, primárně snowkitový drak. (Na víkend je naplánovaný test na vodě – uvidíme jak dopadne)

Podobně jako s UZAVŘENÝM Chronem, tak i s novou koncepcí FRENZY posunul OZONE tentokráte kategorii OTEVŘENÝCH komor zase o veliký krok ku předu a na kvalitativně a technologicky novou úroveň absolutně i relativně v porovnání s konkurencí … pro oba tyto draky se zde do puntíku hodí reklamní slogan Audi: NÁSKOK DÍKY TECHNICE.

Text: Yenyk12

Foto a Spolupráce: Ywosh11, Stejnáci, Filemon

 

Vložil: admin, 07.11.2014

Skutch
30.11.2014, 00:58:38

Zda se mi to nebo je rok od roku drazsi? :-(

Odpovědět
Yk12
30.11.2014, 19:33:20

K tomu rekne asi vic filip S. Za me: nikdy predtim jsem Frenzy nemel tak jsem cenu neporovnaval. Tuhle jsem chtel kvuli plast vyztuham. Kvuli nim je letosni frenzy urcite i vyrobne narocnejsi. V kombinaci s lonskou devalvaci koruny bych se spis divil kdyby cena na ceskem trhu zustala stejna, ale prijemny to samozrejme neni...co se da delat. Vsechno ma svou cenu. Vzdy je neco za neco. 

Odpovědět
Filip
01.12.2014, 11:09:34

Do ceny se promitla intervence CNB a nejake to navyseni vzhledem k zasadnim konstrukcnim zmena u modelu 2015. Kazdopadne nase CZK je slabota a hold si za ni nekoupime to same co loni.   

Odpovědět
Tomex
10.11.2014, 15:43:48

Ten odstrel vypada fakt hodne zajimave.

Odpovědět
jindra (profil)
09.11.2014, 09:35:29

a vize 3. ta nejhorší - začít dělat draky se kterýma bude umět jezdit každý nemehlo a už nebude kde. Vloni na BF jezdilo 5-8 draků. Před 14 dny jich bylo na vodě 60 a na břehu 20.

Odpovědět
T.T.
09.11.2014, 21:17:34


No tak to máš pravdu..nevypadá to moc optimisticky,docela jsem ty poslední foukavý dny na BF zíral. Zrovna jsem koukal na videjko před 2 roky na konci září, šel libovej JZ a bylo nás tam kite a surfařů asi 10...

Odpovědět
polda
10.11.2014, 08:50:07

Jenomže Jindro, těch 60 draků bylo nahečmanejch do plochy 200 x 300 metrů u pláže. I na úrovni pláže bylo ve druhý třetině jezera draků tak pět a v poslední ani jeden. Tedy osobně soudím, že pominu-li otázkku timingu startu a přistání (trefit se do mezery mezi nálety kamikadze pšonků), je otázkla místa vyřešena odjezdem cca 500 m od břehu. Ostatně stejné je to všude.  

Odpovědět
jindra (profil)
10.11.2014, 10:36:22

To je pravda. Ale právě největší riziko je při startu a přistání a za chvíli se bude vypisovat pořadník. Ten nárůst od loňska je děsnej a je jedno, jestli je to Lefkáda, MKB, Wiek nebo BF. Letos poprvé se mi stalo, že jsem ve Wieku neměl místo v kempu a v Suhrendorfu jsem bydlel v lese na druhém konci. S jednoduchostí ovládání draků přibývá bezstarostnějších borců s neznalostí základní fyziky a meteorologie a tudíž rizika pro okolí. Teprv teď to bude správný adrenalinový sport.

Odpovědět
Ivo
08.11.2014, 20:32:26

Ty vole bomba, bomba ty vole leží na zádech.

Odpovědět
Yenyk12
09.11.2014, 21:35:51

Ivo, přesná citace Ywoshe11 je samožřejmě:  Ty vole bomba, bomba, ty vole, leží na zádech, woe. Bez té koncovky by ta věta byla foneticky a logicky  neukončená a jako taková pro ostatní nepochopitelná. Jedná se únik přísně interní komunikace testovacího teamu (něco jako team-radio v F1). Nezasvěceným může tato věta pripadat možná nesrozumytelná - avšak v oficiálním textu testu (by) byla přeložena asi takto: Nový "harmonika" safety-system funguje přesvědčivě a spolehlivě :-)  Navíc: není náhodou FRENZY rodu ženského ? Pak je tato věta z team-radia pochopitelná a potěšitená i bez překladu ne ....? :-) 

Odpovědět
petr(ST)
10.11.2014, 19:36:17

dobrej vyklad - Yenyk ;-) 

Odpovědět
Komentáře
Fórum
Bazar - nové

Kontakt | FAQ | Návod na vložení článku

Mystic CzechOzone Kites

design & code puradesign.cz